Al bijna een maand - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jose Wit - WaarBenJij.nu Al bijna een maand - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jose Wit - WaarBenJij.nu

Al bijna een maand

Door: Jose de Wit

Blijf op de hoogte en volg Jose

17 Februari 2015 | Zweden, Stockholm

Oke het tweede verslag vanaf Zweden!

Ik kan zeggen dat het hier nog steeds erg koud is. Maar langzaam wordt het elke dag lichter, de zon blijft wat langer en de kou blijft. Toch rijdt het openbaar vervoer hier wel altijd

Nu ik hier een maand zit beginnen kleine cultuurverschillen me op te vallen. Zo zijn de mensen hier niet fan van goede koffie. Echter wel van de koffiepauze met iets lekkers. Dit heet ook wel een Fika. Van dit concept ben ik een enorme fan. Lekker even koffie drinken met wat lekkers, vooral als de koffie beter was zou ik er meer fan van zijn.
De mensen hier zijn zo aardig dat als je in de supermarkt je Zweeds probeert te verbeteren dat mensen gelijk overschakelen op het Engels. Heel aardig maar zo kan ik mijn Zweeds niet leren.
Als je bij een feestje bent en de security komt langs omdat je teveel geluid maakt, zegt de security sorry dat we je storen maar... zou het alsjeblieft. Zo gaat dat in NL niet.

Verder zijn we achter een geweldige zweedse gewoonte gekomen. Omdat de alcohol hier in Zweden zo enorm duur is pakken mensen de boot naar Riga, St. Petersburg, Tallin of naar Riga voor 15 euro pp en slaan ze alles tax free in of beter halen ze alles van de goedkope plek mee. Heerlijk, gelijk een weekendje naar een nieuwe locatie. Zodoende ben ik al naar Helsinki geweest en ga ik dit weekend naar Riga.

Het weekend van Helsinki was geweldig op een ding na. De tweede nacht was de ergste storm in van 20 jaar over de Baltische Zee. Wind van 105 Km per uur. Ook al is die boot voor 3000 man, hij wiegelt alsnog best erg. Geen aanrader, maar we proberen het gewoon opnieuw.

Onderhand leren we het openbaar vervoer hier ook goed kennen en heb ik nog maar 1 keer de verkeerde metro gepakt. Ach van je fouten leer je.

In mijn gebouw wonen verschillende internationale studenten. Om toch iets meer van elkaars cultuur te leren en meer activiteiten te hebben maken we nu elke week een Internationaal Diner, vorige week was het Amerika en morgen is het tijd voor Nederland. Dus terwijl ik dit allemaal typ staat de snert te pruttelen in de keuken. Snert maken in een wokpan is ook weer andere koek, maar kan ook weer van mijn to do list af. Ben benieuwd of het lukt. Maar probeer maar eens te vragen wat een bouillon blokje is in het Zweeds! Hilariteit ten top en google translate open.

Over 2 weken begint mijn stage! Spannend! Lesgeven in het Engels en ook nog eens op een Zweedse school. Voor alles is een eerste keer. Gisteren wist ik nog veel meer wat ik wou vertellen. Maar dat komt de volgende keer wel weer :)

Liefs en tot over 3,5 maand

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Voor mijn minor van school ga ik 4,5 maand naar Stockholm toe om te studeren. In deze blog wordt elke twee weken een update gezet over hoe het gaat wat ik allemaal heb gedaan en waarschijnlijk ook nog foto's

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 2662

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 09 Juni 2015

Stockholm

Landen bezocht: