Zweden ontdekken - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jose Wit - WaarBenJij.nu Zweden ontdekken - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jose Wit - WaarBenJij.nu

Zweden ontdekken

Door: Josedorien de Wit

Blijf op de hoogte en volg Jose

21 Mei 2015 | Zweden, Stockholm

Zo, onderhand heb ik heel erg door dat ik niet zo goed ben in wekelijks een reisverslag bijhouden. Of zelfs twee wekelijks. Sinds de laatste keer dat ik jullie een berichtje heb gedaan zijn papa en mama langsgeweest.
Dat was natuurlijk erg gezellig. Toch was het wel raar om je ouders in een hele andere omgeving te zien. Speciaal omdat dit nu wel mijn thuis is.

Als moet ik nu eerlijk gaan toegeven dat sinds mijn ouders hier zijn geweest ik dingen begin te missen. Ik mis mijn fiets, ik mis pindakaas, stroopwafels en allemaal andere dingen die ik anders nooit zou eten maar nu het niet kan wil ik ze eten. Oooo ik mis fast food. Snackbar, kroket, frikandel speciaal!
Febo hier is de waarschuwing als ik terugkom eet ik je leeg. Oke dat ook weer niet maar ga wel wat van je eten. Ik mis goedkope drankjes en niet 60 euro op een stapavond uitegeven.

Oké maar na even te hebben gezeurd gaan we nu door naar waar de titel van de blog opslaat. Ik heb namelijk mijn eerste roadtrip gedaan. Samen met 4 andere studenten zijn we afgereisd naar Falun. Dit ligt in de provincie Dalarna.
De streek is bekent op de houten paardjes die ze maken en dan beschilderen. Natuurlijk heb ik as toerist een mooie voor mezelf uitgezocht en gekocht. Daarnaast zit in Falun een van World Heritages dingen. Namelijk de Falu Gruva, oftewel de mijn van Falun. Hier hebben we lekker even een uurtje in rondgehobbeld. Het blijkt dat die standaard Zweedse huiskleur van spul uit die mijn wordt gemaakt. En het idiote is dat als ze dat spul uit de mijn halen moet het eerst nog 100 jaar oxideren voor het naar verf kan worden gemaakt. Wow!
Tevens hebben we op de eerste dag s'werelds grootste Dala horse gezien. Kan ook weer van de bucketlist af. Als laatste zijn we naar een uitkijkpunt gegaan in Falun en daar hebben we vlakbij gekampeerd.

Dag twee hebben we vooral kleine stadjes in Dalarna bekeken, we zijn Falun gaan ontdekken en de namen van de andere kleine stadjes ben ik vergeten. Verder zijn we naar het Kattenmeer gegaan, het heeft de vorm van een misvormde kat. Dus vandaar de naam. Helaas beetje te koud voor een dijk! We zijn nog een kleine markt geweest en weer paardjes bekeken. Daarna lekker gegeten en weer de tent opgezet, recordtijd onder de 5 minuten!

Zondag. planning was ontbijten en dan opweg naar de Dala horse fabriek, helaas was internet niet up to date met de openingstijden van de fabriek en was die gesloten. Toen hebben we het Dalarna museum maar bekeken.

Als afsluiter wil ik nog even melden dat ik het einde van de mijn erasmus niet leuk vind. De eerste is al weg en de rest gaat nu in stukjes naar huis. Ik zit hier nog tot in Juli en iedereen gaat al weg. Daarnaast ga ik al die lieve mensen enorm missen. Met hun heb ik geweldige tijden beleeft, en ze hebben me weer geholpen om lekker mezelf te kunnen worden.
Ik ga jullie missen lieve Erasmus familie!

  • 21 Mei 2015 - 17:58

    Paps En Mams:

    Wij vonden het ook gezellig en leuk om jou te zien, samen met je internationale vrienden. Knuffel van paps en mams.

  • 28 Juni 2015 - 10:54

    Simone:

    Leuk dat je nog een road trip hebt gedaan. Je bent als het goed is inmiddels weer in Nederland. Toch wil ik dat je nog twee posts toevoegt:
    1. een uitgebreide beschrijving van je studie (vakken, docenten, verschillen met Windesheim)
    2. een blog over de verschillende fases van het cultuurschokmodel van pedersen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Voor mijn minor van school ga ik 4,5 maand naar Stockholm toe om te studeren. In deze blog wordt elke twee weken een update gezet over hoe het gaat wat ik allemaal heb gedaan en waarschijnlijk ook nog foto's

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 2673

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 09 Juni 2015

Stockholm

Landen bezocht: