Vakken en verschil in school - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jose Wit - WaarBenJij.nu Vakken en verschil in school - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Jose Wit - WaarBenJij.nu

Vakken en verschil in school

Door: Josedorien de Wit

Blijf op de hoogte en volg Jose

26 Augustus 2015 | Nederland, Zwolle

Hallo allemaal.

Om te zorgen voor een volledig overzicht van mijn vakken en het verschil van de scholen.

In Zweden heb ik vijf verschillende vakken gevolgd. Twee vakken die meer een verdieping van stof waren wat aansloot bij mijn opleiding. Deze vakken waren Tourism managment en Event and Project managment.
Wat mij erg is opgevallen, wat een groot verschil is met het nederlandse onderwijs, is dat ze je compleet loslaten in het maken van je verslag. Je mag zelf weten waar je je op focused. De enige richtlijnen die je krijgt is het aantal pagina's die je moet schrijven en welke formele richtlijnen er aan je verslag zitten. In Nederland is voor elk vak een beoordelingsrubriek waarin staat wat je moet verwerken en hoe uitgebreid voor het aantal punten wat je kan halen. Ik denk dat als je bent gewend om hier mee om te gaan dit een erg fijne manier is omdat je zelf mag kiezen wat je belangrijk vind en jezelf kan ontwikkelen in dat gebied. Dit zal waarschijnlijk ook zorgen voor meer motivatie. Ik zelf vond dit echter wel lastig omdat ik gewend ben aan duidelijke richtlijnen.
Als je aan de docenten vroeg wat je moest doen dan zeiden ze dat je zelf mocht kiezen.
De omgang met docenten op de hogeschool verschilde eigenlijk niet van hoe wij in Nederland met onze docenten omgaan. Zweden en Nederland hebben grotendeels dezelfde cultuur binnen de omgang op school. Dit vanaf de middelbare scholen tot de hogescholen. Van de lagere scholen weet ik dit niet omdat ik daar niet mee in contact ben geweest.

De andere 3 vakken die ik heb gevolgd waren onderzoeksvakken die ik op een middelbare school heb uitgevoerd.
Dit waren: Didactic in Practice, waarbij ik keek naar de didactiek die in de praktijk werd uitgevoerd in vergelijking met de theorie Het tweede onderzoeksvak Profesional development, waarbij ik keek hoe docenten zich ontwikkelen binnen het werkveld over de jaren heen. Hierbij keek ik naar de cursussen die ze namen en de extra bevoegheid waar docenten voor studeerde. Het laatste onderzoeksvak wat ik heb gedaan is Sweden and Interculturality. Hierbij keek ik naar naar het hele Nederlandse schoolsysteem en naar het Zweedse schoolsysteem. Hierbij de hele opbouw en pedagogische en didactische achtergrond van het Zweedse schoolsysteem.



  • 16 September 2015 - 15:50

    Simone Groeneveld:

    Prima aanvulling!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jose

Voor mijn minor van school ga ik 4,5 maand naar Stockholm toe om te studeren. In deze blog wordt elke twee weken een update gezet over hoe het gaat wat ik allemaal heb gedaan en waarschijnlijk ook nog foto's

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 2671

Voorgaande reizen:

17 Januari 2015 - 09 Juni 2015

Stockholm

Landen bezocht: